13.06.2017

Recensie All Eyez on Me

Nee, van hiphop heb ik niet veel kaas gegeten. Er staat wel wat N.W.A., Public Enemy en Outcast op mijn iPod, maar over het algemeen zoekt mijn muzikale smaak andere contreien op. Het neemt niet weg dat ook ik wist dat Tupac Shakur veel betekend heeft voor het genre. De redenen voor ’s mans populariteit waren me echter vreemd, en dat lijkt me net iets waar een goeie biopic verandering in kan brengen.

All Eyez on Me, genoemd naar Tupacs vierde (en laatste) album, stelt van bij het begin dat Shakur een stem van het volk was en het hart op de tong droeg. Fijn, denk je dan, dit is een kerel die ik graag beter wil leren kennen. Meer dan twee uur later ben je nog steeds niets wijzer. Waarom heb je een script nodig als je Wikipedia hebt, redeneert de film namelijk.

In plaats van enig inzicht in Tupacs persoonlijkheid krijgen we een brave opsomming van gebeurtenissen en een eindeloze colonne personages voor de kiezen. Sommige namen — Jada Pinkett, Suge Knight, Biggie Smalls, Dr. Dre, Snoop Dogg — doen een belletje rinkelen, maar in de meeste gevallen krijgen die figuren nauwelijks de tijd om zich te laten opmerken. Meer nog, volgens de aftiteling duiken ook Puff Daddy, Queen Latifah en zelfs Madonna op in de film, maar die heb ik absoluut niet gespot.

Tupac legde het loodje toen hij amper 25 was. Zijn leven was dus in een flits voorbij. Omdat je je op geen enkel moment betrokken voelt bij het verhaal lijkt All Eyez on Me daarentegen driemaal zo lang te duren.

Regisseur Benny Boom zou niets liever willen dan dat zijn werkstuk onthaald wordt als het rapequivalent van Raging Bull – of beter: Malcolm X. Wat hij in werkelijkheid opdient, ligt dichter bij Jobs (die met Ashton Kutcher in de hoofdrol). Of Walk Hard: the Dewey Cox Story

Hoofdacteur Demetrius Shipp Jr grijpt zijn eerste grote rol met beide handen om te tonen wat hij kan, maar hij is een eenzaam lichtpunt in een grijze pudding.

Best jammer trouwens dat die – naar verluidt – indrukwekkende rapteksten niet ondertiteld werden.

Het leven en lijden van de legendarische hiphopper Tupac Shakur staat centraal in deze traditionele biopic. Te vergelijken met de filmische levensverhalen van Hank Williams, I Saw the Light, en Bobby Darin, Beyond the Sea.

Regie Benny ‘Boom’ Douglas
Cast Demetrius Shipp Jr, Danai Gurira, Kat Graham
Speelduur 2u10